Hier zijn enkele artikels uit de pers betreffende de release van de songs gebracht door Eric Geurts (singles en album). 

Album-bespreking van "Leave a Mark" (Luminous Dash)

 

I Still Believe in Miracles Eric Geurts cover small

De voorbije maanden werden we regelmatig verrast door alweer een bijzonder sterke single van singer-songwriter Eric Geurts. Dat het ons naar een album deed verlangen, hebben we hier dan ook letterlijk geschreven. Woensdag 14 april 2021 is dat met Leave A Mark een feit. Na jaren spelplezier bij bands als Kiss The Bride, Indiana en NeverB4, productiewerk en vooral ook smaakvolle song-smederij voor de bands waarin hij speelde en een aantal solo-artiesten, pakt Eric Geurts nu uit met zijn eerste solo-album. Eindelijk! Met Leave A Mark bezorgt de gitarist en singer-songwriter zichzelf en al wie luisteren wil een prachtig verjaardagscadeau. Dit zijn pareltjes die bewonderd moeten worden, of beter: songs die het absoluut verdienen om gehoord te worden.

Tijdens de fameuze ‘blijf-in-uw-kot’ periode hield Eric Geurts zich hartstochtelijk bezig met het schrijven van nieuw werk én hij blies een aantal oudere nummers nieuw leven in. Dus eigenlijk kun je Leave A Mark als een Best Of Eric Geurts beschouwen. Maar het klinkt allemaal fonkelnieuw. De kennismaking met de eclectische mix aan pop- en rocksongs is verfrissend. Snedige vuige rockers, countryrock en americana, een wat meer bluesy richting, tot zelfs een vleugje reggae en een heerlijke jazzy vibe? Check, check, check en nog eens check! Naast uptempo werk, popsongs en rockers prijken er ook een aantal prachtige ballads op deze plaat.

Wie de singles die deze plaat voorafgingen beluisterde, weet het natuurlijk al en ook de andere songs op Leave A Mark bevestigen: Geurts heeft de grootse gave om piekfijne, uitgekiende, mooie popsongs te schrijven. Dat hij ook een meer dan verdienstelijk gitarist is, is een understatement. Het is dan ook ronduit genieten van Geurts’ gitaarspel en -soli. Een beetje muziekliefhebber hoort al snel wie de muzikale helden zijn van de ‘verteller-zanger-gitarist’. Bij het songmateriaal schemeren al eens de geesten van Mark Knopfler, John Lennon, maar evengoed David Gilmour door. Om dan maar meteen te vertellen dat Free Out Hearts fenomenaal klinkt, en zo uit de Pink Floyd-catalogus zou kunnen komen. Al gaat de eer volledig naar Geurts. Een majestueuze song, met de zalig tenorsax van Nick Bisesi en prachtig gitaarwerk van, nee niet David Gilmour maar wel Eric Geurts. Een instant favoriet van ons, deze Free Our Hearts.

Maar we moeten het zeker ook hebben over de pakkende jazz ballad The Girl In The Picture. Het nummer handelt over Kim Phuc, het toen negenjarige meisje, net na de napalm-aanval in Vietnam, op die iconische foto uit 1972. Deze smooth jazz-crooner heeft een prachtige melodie en bijzonder mooie instrumentatie, met sfeervolle strijkers en met prachtig pianowerk van Bert Van Daele. We zijn zo niet van de kinderkoortjes maar hier stoort het allerminst en past dat perfect. Kippenvel-liedje.

Een van de vooruit gestuurde singles van deze plaat was het melodramatische I Still Believe In Miracles, gedrenkt in heerlijke americana. Het refrein konden we al meezingen nadat we die single de eerste keer hoorden. Jij straks ook. Wedden?

De fraaie ode aan John Lennon, Love To Love, geheel gebracht in de stijl van de grootmeester zelf, kon natuurlijk niet ontbreken op deze plaat. Ook een flinke hands up voor Heaven, met zijn fraaie harmony vocals, dat ook behoorlijk Lennon-esque klinkt.

In het poppy Judgement Day lijkt het wel of de Beach Boys stiekem meedoen. En als we niet beter wisten zouden we zweren dat Eric Geurts, de Travelling Wilburys opnieuw tot leven wekte om samen met Mark Knopfler te spelen op de fijne country-rocker Same Kind of Shine. Geurts schreef deze song samen met Arlis Arbritton uit Nashville.

De recentste single, het bluesy When The Love Is Gone mag de debatten openen op Leave A Mark, en ook dat onweerstaanbare pop-reggae troostlied You’re Not Alone prijkt op de plaat. Let ook op de harmony-vocals en gitaar-extravaganza! Een van de prille singles, die we nog niet eerder hoorden is I’m Not Afraid Of The Dark, een leuke rocksong, een weer zo’n oorwurm. Wat is Geurts daar toch goed in, jongens en meisjes!

We hebben nog niet eens alle songs opgesomd, maar eigenlijk geldt: alle twaalf goed. Sommige nummers zijn luchthartig, andere handelen over woede, verlies onrecht of ook maatschappelijke problemen of durven je al eens een geweten schoppen maar er is ook ruimte voor veel positiviteit en hoop.

Op Leave A Mark wordt Eric Geurts bijgestaan door heel wat knappe muzikanten, het lijstje op de inlay van de cd is indrukwekkend. Maar de diverse knappe composities komen allen uit Geurts’ brein. Het levert een topcollectie songs op, een plaatje om te koesteren.

Voor de meesten is Leave A Mark de eerste kennismaking met Eric Geurts, al is het dan een muzikale round-up van 45 jaar muziekmaken. Maar het is wel degelijk een begin, want Geurts is niet van plan het bij deze eerste eigen release te laten. En gelukkig maar, want ook nu geldt: dit smaakt naar meer. Wordt dus hopelijk opnieuw vervolgd.

Gelukkige verjaardag, Eric!

Kronieken vanuit mijn kamer - "Leave a Mark" (Mitch "ZoSo" Duterck)

Ik luisterde voor je naar “Leave a Mark” het nieuwe album van onze landgenoot Eric Geurts die zich al enkele jaren met gitaren en familie in de buurt van Ciney vestigde. Eric, een geboren Vlaming, had niet (net als Deinze's uitstekende Horses On Fire destijds) de steun van de almachtige en onvermijdelijke Studio Brussel. Het was dus op de ether van Classic 21 dat drie nummers van dit album beluisterd en verspreid werden, dankzij Laurent Deboeuf.
 
Eric is wat je zou kunnen noemen een multi-instrumentalist, hij weet zo ongeveer alles te bespelen wat hij aanraakt, zoals blijkt uit "Leave a Mark", maar dat weerhield hem er niet van om zijn medemuzikanten op te roepen op zijn nieuwe album dat hij opnam en zelf produceerde op zijn label Flying Snowman Records. Je moet dapper zijn (of een beetje gek) om een ​​album uit te brengen in deze roerige periode waarin de lock-down langzaam maar zeker de artistieke gemeenschap de das omdoet, waardoor veel groepen en diverse artiesten verdwijnen. Alleen al daarvoor verdient Eric een dikke pluim.
 
Maar laten we het even hebben over wat ons bezig zou moeten houden in de eerste plaats: de inhoud van deze cd. Het is in 12 nummers dat Eric ons meeneemt in de voetsporen van enkele grote namen die zijn muzikale reis hebben beïnvloed. Sommige van deze invloeden worden in een oogwenk getransformeerd zonder ooit in pastiche of slechte smaak te vervallen. De dosering is nauwkeurig, vakkundig, als een chef die je laat genieten van "zeer eenvoudige" gerechten zonder ze aan te raken.
 
Voor deze recensie ga ik opnieuw een gevaarlijke oefening aan die ik toch leuk vind en die bestaat uit het schrijven van mijn commentaar terwijl ik live naar het album luister, voor de eerste keer en nooit langer dan de duur van het stuk dan dat ik kan bewoorden. Klaar? Laten we gaan !
 
  1. When The Love Is Gone (3:30): het begint als "Summertime Blues" van Eddie Cochrane waarna het plotseling overgaat in een "Money For Nothing"-sfeer van Dire Straits. Een goed stukje rock om het te volgen menu smakelijk te maken.
  2. Mysterieus (it's all too serious) (2:19): een meer poppy sfeer uit de jaren 60 en achtergrondzang een beetje zoals The Byrds en als we onszelf dan wijsmaken dat het einde voorspelbaar is, zet Eric ons op het verkeerde spoor en overdondert ons met een kleine zeer scherpe solo, heel goed gezien!
  3. Love to Love (3:42): één van de nummers die opvalt op dit album. Het is zonder enig risico dat men kan stellen dat deze titel, zowel op het niveau van songwriting als op het niveau van de interpretatie, een levendig eerbetoon is aan de heer George Harrison. De perfecte metgezel van de fantastische "My Sweet Lord" van de grote George. Een geweldige mid-tempo balladtrack.
  4. I Still Believe in Miracles (2:52): het is een beetje wat een ontmoeting tussen JJ Cale en Chris Rea zou kunnen geven, het soort nummer om naar te luisteren met je haren in de wind aan het stuur van een oude Cadillac-cabriolet tijdens het cruisen van het grote Canadese landschap. Een optimistische noot.
  5. Same Kind of Shine (3 46): een stijl die ik zou omschrijven als pastorale countryrock, onlosmakelijk verbonden met de vorige titel.
  6. The Girl in the Picture (Napalm Girl) (4:32): de tweede sterke titel van het album, heel sterk zelfs, met een prachtige tekst over het kleine meisje dat naakt, doodsbang, over een landweg rent en haar dorp achterlaat dat zojuist door Amerikaanse troepen met napalm werd gebombardeerd . Een van de sterkste oorlogsbeelden ooit gemaakt. Het nummer lijkt rond vijf uur 's ochtends door de deur van een jazzclub te filteren, het ruikt naar warm bier en koude oude sigaren. De slaperige drummer laat zijn drumborstels over zijn vermoeide snaredrum glijden terwijl de zanger zich met rode ogen nog een laatste keer aan zijn microfoon vastklampt om ons het verhaal te vertellen van Kim Phuc, dit kleine Vietnamese meisje dat werd verbrand met napalm en de vriend werd van Eric en zijn vrouw. Schitterende compositie met een laatste refrein waar je haren in ieder geval van overeind gaan staan, als u normaal gevormd bent. Erics stem doet bij vlagen wat denken aan die van Luke Renneboog, alias Luke Walter JR, de overleden leadzanger van Blue Blot.
  7. Heaven (3:26): Ongetwijfeld een Beatles-referentie, oortreffelijk gezongen en gespeeld. Voor jaren 60-fans
  8. The Morning After (2:56): Nog een "Highway Song" dat zonder problemen voorbij raast. Iets dat we heel goed hadden kunnen vinden in het repertoire van Tom Petty & The Heartbreakers.
  9. I'm Not Afraid of the Dark (3:09): Als iemand deze naar Iggy & The Stooges kan sturen, wordt het een killer! Een groot potentieel en een goede rocksong.
  10. You're Not Alone (3:24): is mijn derde favoriet van het album. Je vraagt ​​je af waar dit nummer naartoe gaat als je ineens die Reggae Rock-beat in je gezicht gesmeten krijgt, en een knipoog naar de Fab Four en Jeff Lyne's ELO. Super goed !
  11. Judgement Day (2:46): De titel zegt alles.
  12. Free Our Hearts (5:40): het is, qua eerbetoon, de muzikale bom van het album. Als je van Pink Floyd houdt en vooral van David Gilmour, dan is dit nummer iets voor jou. Een tekst die pleit voor tolerantie en broederschap, een antiracistisch pamflet. Beide gitaarsolo's zijn geweldig, ze hadden zo op de live versie van Comfortably Numb kunnen staan. Je kunt er niet genoeg van krijgen en je kunt er blijven naar luisteren, ik zeg: Bravo!
Kortom, een afwisselende, intelligente plaat, met aangename verrassingen, een cd die zijn sporen nalaat. Een album dat ik je aanbeveel, al was het maar voor wat ik beschouw als zijn 4 azen, een winnende hand in poker. 


Single-bespreking van "I Still Believe in Miracles" (Luminous Dash)

 

I Still Believe in Miracles Eric Geurts cover small

Een beklijvend verhaal vertellen in minder dan drie minuten? Het is weinigen gegeven. Dat Eric Geurts met zijn nieuwe single I Still Believe In Miracles een meer dan verdienstelijke poging doet, is een understatement. Want in deze bijzonder aanstekelijke en pakkende country rocksong, vertelt de gitarist en singer-songwriter ons met grootse sier het onfortuinlijke verhaal van een tienermoeder die ondanks alles nooit de moed opgeeft. Ja, ze gelooft nog steeds in mirakels. Volgens haar komt het goed!

Het refrein zing je al gauw spontaan mee en je hoopt dat het ook echt allemaal goed gaat komen voor de jongedame in kwestie. Laat dat mirakel dus maar plaatsvinden, ze verdient het. Geurts zingt het met zoveel hoop en overtuiging, de begeleidende gitaren klinken fantastisch en de bijgaande koortjes zorgen voor een fijn sfeertje.

I Still Believe In Miracles is een song die zich al snel gaat nestelen in je gehoor. Daar zijn eigenlijk weinig luisterbeurten voor nodig, zo ondervonden we.

I Still Believe In Miracles is de vierde solosingle van Geurts, die het na een lange carrière als producer, songschrijver voor anderen en als lid van bands als The Seconds, Kiss The Bride en NeverB4 in 2020 nu solo probeert. Misschien had hij dat al wel eens eerder mogen doen, want na de vorige singles HeavenI’m Not Afraid Of The Dark en Free Our Hearts is ook deze vierde single bijzonder sterk. Goede zet dus van Geurts. Het is dan ook uitkijken naar een album van de gitarist en singer-songwriter. Wordt hopelijk vervolgd!

 

Single-bespreking van "Love to Love" (Luminous Dash)

 

I Still Believe in Miracles Eric Geurts cover small

Dinsdag 8 december 2020 was het dag op dag veertig jaar geleden dat John Lennon brutaal het leven ontnomen werd. Dat is ook singer-songwriter Eric Geurts niet ontgaan. Op de droeve verjaardag van de moord op Lennon bracht Geurts de single Love To Love uit, een fraai eerbetoon aan Lennon.

Het mooie aan de nieuwe single van Eric Geurts is dat het eigenlijk duidelijk een John Lennon-compositie is, maar dan geschreven door Geurts. Het valt ook op hoe dicht Geurts bij momenten bij het stemgeluid van de betreurde ex-Beatle komt. Onderwerp eender wie aan een blinde luisterbeurt zonder de eigenlijke uitvoerder te vermelden dus, gegarandeerd valt vanzelf de naam: John Lennon. Wedden? En ook de algehele klankkleur van deze song ademt Lennon. Of hoe Geurts een erg mooie ode bracht aan de muzikale legende.

Met Love To Love wil Geurts ook een pleidooi houden voor meer liefde en vrede, ook niet geheel atypisch voor een Lennon-tribute én erg gepast in deze donkere dagen voor kerstmis, toch? Beluister zeker ook de b-kant van de single. Daarop covert Geurts Lennons Love, waarvan het origineel in 1970 op het album Plastic Ono Band prijkte.

Na ondermeer I Still Believe In Miracles en I’m Not Afraid Of The Dark pakt Eric Geurts nu opnieuw uit met sterk materiaal, dat dit keer (letterlijk zelfs) de Beatlesque kant van de bard laat horen.

Wat ons betreft mag er ook een heus album aankomen, aan goed songmateriaal alvast geen gebrek. Iets voor 2021 misschien?

  

Single-bespreking van "You're Not Alone" (Luminous Dash)

 

I Still Believe in Miracles Eric Geurts cover small

John Lennon heeft een nieuwe single uit en die klinkt een beetje reggae! Nee, er is geen nieuwe parel opgedoken van de legendarische Beatle. Eric Geurts heeft met You’re Not Alone, een nieuwe single uit en die ademt helemaal John Lennon, net zoals de vorige single Love To Love, toen bedoeld als Lennon-ode, dat deed.

You’re Not Alone trekt zich rustig op gang als ballade, met wat zuinige, subtiele keys en een rustige gitaarriedel, op een Walk On The Wildside-achtig ritme. En natuurlijk Erics stem. Al meteen hoor je die Lennon-signatuur. En plots zitten we in een vrolijk zomers tongue-in-cheek reggae-deuntje, waarin we meerstemmig de mooie stem van Madeleine Mbala horen. Verder in de song horen we ook mannelijke harmony vocals. The Beatles, of gewoon Eric zelf? Een weinig later brengt Geurts gretige gierende gitaarsoli. Ja, er gebeurt best veel in die korte tijdsspanne van iets meer dan drie minuten.

Met You’re Not Alone wil Geurts al wie zich eenzaam voelt, zeker in deze vreemde tijden, een stevig hart onder de riem steken. Het is een ode aan de vriendschap, aan het medeleven in deze lockdown-tijden waarin veel menselijk leed zich binnenskamers afspeelt.

De geest van Lennon zit dan wel in de song, maar niet het cynisme van diens nummer Nobody Loves You (When You’re Down And Out) (1974). Geurts’ lied is daar eerder een tegenreactie op. “Eenzaamheid is een koele killer. Zonder vriendschap zijn we bange wezens die verloren lopen in onze kleine bubbel. We verlangen zo hevig om gevoelens en ervaringen te delen. Vriendschap is een werkwoord, het doorbreekt het op onszelf gerichte egocentrisme“, zoals de singer-songwriter het verwoordt.

You’re Not Alone is niet alleen een erg mooi lied geworden, het is ook een mooie boodschap van hoop, vriendschap en liefde. De single komt uit op zondag 14 februari 2021, en dat is niet geheel toevallig. Zoals Eric het mooi verwoordt: “Voor hen die er al te dikwijls aan twijfelen: You’re Not Alone. Ergens is er iemand die om je geeft en deze song voor jou zingt!” Amen to that.

We mogen ook hopen dat de gelukkige koppeltjes, en niet alleen op 14 februari, ook eens denken aan de eenzamen onder ons. Ze zijn met meer dan je denkt.

Met de zoveelste sterke single op rij durven wij gerust ons pleidooi van vorig jaar herhalen: kom gerust op de proppen met een album, Eric!

 

Single-bespreking van "When the Love is Gone" (Luminous Dash)

 

I Still Believe in Miracles Eric Geurts cover small

Op 1 april is het oppassen geblazen voor aprilvissen. Alles wat je leest, lees je best twee keer om zeker te zijn dat het geen fake nieuws is. Allesbehalve fake nieuws en nog minder een grap, is de release van alweer een fijne single van Eric Geurts. Met When The Love Is Gone levert Geurts een verkwikkende, catchy, bluesy rocker af die zich – zoals we ondertussen al van hem gewend zijn – al snel, nee meteen, in je oor nestelt. Ja, alweer een fijne meezinger dus.

Het is volop genieten van het fijne gitaarspel van Geurts op When The Love Is Gone. Luister zeker ook naar de tekst; een uit het leven gegrepen liefdesverhaal over een gebroken relatie, ontrouw en bedrog dat eindigt met een humoristische knipoog. Muzikale knipogen zijn er ook en zo zou When The Love is Gone goed passen in de catalogus van Mark Knopfler of diens Dire Straits. Of horen we ook een link met de vroegere ZZ Top? Natuurlijk is het Geurts die met alle eer mag gaan lopen want hij schreef dit knappe, catchy nummer.

Op 1 april mogen we je ook verblijden met het nieuws dat Geurts op 14 april zijn langverwachte debuutalbum lanceert, iets om volop naar uit te kijken. Voorgaande singles en deze When The Love Is Gone scheppen natuurlijk hoge verwachtingen voor dat album. Geurts legde de lat zelf erg hoog. Maar dat komt vast goed! Nog maar een paar dagen wachten.

 

Single-bespreking van "Mysterious (It's All Too Serious)" (Luminous Dash)

 

Mysterious cover small

Op 14 april 2021, uitgerekend op zijn verjaardag, bracht Eric Geurts zijn debuut-album Leave A Mark uit. Dat de Luminous Dash-redactie daar bijzonder opgetogen mee was, kon je hier al lezen. Maar dat is dan ook Erics ‘schuld’! De singles die de plaat voorafgingen, schiepen torenhoge verwachtingen die het album probleemloos inloste.

Op vrijdag 28 mei loste Geurts opnieuw een single uit het knappe debuut: Mysterious (It’s All Too Serious).

Mysterious is een aanstekelijke poppy rocker, geheel in de stijl van Tom Petty en Jeff Lynne. De song toont zijn sterkte in zijn eenvoud: geen ingewikkelde compositie, ‘gewoon’ een complexloze fraaie popdeun. En behoorlijk catchy. Je zingt het al snel mee ook. Enfin, perfect single-materiaal dus. Ja, Eric flikt het weer!

Geurts bezingt de lotgevallen van een man die zich afvraagt waar zijn vriendin ‘s nachts uithangt. Soms verdwijnt ze zonder enig teken te geven. Het lijkt duidelijk dat ze hem bedriegt, en dat ze de relatie niet zo serieus neemt als hij. Heftige materie eigenlijk, maar de song klinkt bijzonder luchtig. Een ideale single dus.

Mysterious (It’s All Too Serious) is uit op Geurts’ eigen Flying Snowman Records-label.